Skąd się bierze stal? Jak powstaje?

Stal to właściwie stop żelaza i węgla. Tak, węgla. Choć to z reguły tylko około 2%, to jednak
nadal węgiel. Co ciekawe, im go więcej tym stal jest mocniejsza. Ale to nie jedyny składnik stali. Do jej powstania potrzebujemy jeszcze: wapień, rude, złom stalowy, wodę i powietrze.

W pierwszej kolejności w wielkich piecach, pod wpływem bardzo wysokiej temperatury praży się węgiel. Następnie dodaje się koks, rude żelaza i wapień. Koks wypala się wraz z innymi niepożądanymi substancjami. W efekcie tego procesu powstaje żużel, który później jest wykorzystywany m.in. do budowy dróg czy w budownictwie do produkcji zapraw cementowych.
Ale wróćmy do procesu powstawania stali. Płynne żelazo, transportuje się do olbrzymich zbiorników, w których umieszczony jest złom. Wpuszcza się tam chłodzoną wodą lancę, co powoduje gwałtowne buchanie milionów iskier. Przez tę samą lancę z ogromna prędkością wdmuchuje się strumień powietrza, który powoduje to, że cała ta masa miesza się, tworząc zupę gotującego się metalu. W tym momencie produkcji zachodzą silne reakcje chemiczne. Stopniowo dodaje się różne składniki stopowe tworząc produkt końcowy. Gorącą stal wylewa się do maszyn odlewniczych, gdzie następnie stal przybiera już ostateczne kształty. Walcami rozgniata się czerwoną jeszcze stal, aż przybierze ona pożądaną grubość.
Cały ten proces utwardza stal, tak by była ona zupełnie twarda.

A skąd złom, który jest zalewany przez stal w kadziach pieca? Skąd się bierze? To głównie
odpady komunalne z metalu, metalowe urządzenia i maszyny przeznaczone na złom, metalowe odpady poprodukcyjne, a także karoserie samochodowe. Tylko w roku 2021 roku z samych tylko samochodów do recyklingu i ponownej przeróbki trafiło ponad 500 tysięcy ton złomu.

Zastanawialiście się kiedyś co dalej dzieję się z odpadami? Co dzieje się np. z autem po oddaniu
do stacji demontażu pojazdu? Trafia oczywiście ro recyklingu, czy odzyskuje się z niego wszystkie dobre jeszcze części, które trafiają do dalszej odsprzedaży. Reszta pojazdu dzielona jest na kilka kategorii takich jak metale żelazne, metale nie żelazne, tworzywa sztuczne czy guma. Większość odpadów z pojazdu to oczywiście surowce wtórne, czyli takie odpady, które nadają się do recyklingu. Jednak są też odpady, które trzeba utylizować. Ale i one nawet po trafieniu do cementowni zamienią się w proszek, który później posłuży do produkcji mieszanek do wzmacniania betonu.

Potrzebujesz pomocy?

Zadzwoń:
Wycena aut – 883 15 15 15
Sprzedaż części – 790 785 506
Odbiór aut do złomowania – 883 15 15 15

Obserwuj NAS

PODOBNE POSTY

Zużyte opony – do czego się jeszcze nadają?

Zużyte opony – do czego się jeszcze nadają?

Czy wiesz, że każdego roku na sam rynek Polski wprowadza się dziesiątki ton nowych opon? W samym roku 2018 przybyło na naszym rynku 274 tony zupełnie nowych kółek. Z czasem jednak opony te zużywają się. Część z nich niestety ląduje w lasach, na nielegalnych...

Wyrejestrowanie pojazdu w wydziale komunikacji

Wyrejestrowanie pojazdu w wydziale komunikacji

Rozważasz zezłomowanie samochodu? Aby ułatwić Ci zadanie, przygotowaliśmy krótką ściągę, w której podpowiadamy, jak zezłomować samochód. W pierwszym wpisie pisaliśmy o niezbędnych dokumentach, a w drugim o konsekwencjach niepoinformowania o zbyciu pojazdu. Poniżej...

Kara za nie zgłoszenie zbycia pojazdu

Kara za nie zgłoszenie zbycia pojazdu

Rozważasz zezłomowanie samochodu? Aby ułatwić Ci zadanie, przygotowaliśmy krótką ściągę, w której podpowiadamy, jak zezłomować samochód. W pierwszym wpisie pisaliśmy o niezbędnych dokumentach. Poniżej druga część naszego poradnika - kara za niezgłoszenie zbycia...

Kontakt

Kontakt

DWCAR Damian Pawlak
ul. Gostyńska Szosa 27
64-125 Poniec

Email: kontakt@zlomowaniepawlak.pl

Godziny otwarcia:
Pon-Pt: 8.00-16.00
Sob: 8.00-13.00

NIP 696 153 48 00
REGON 301632997

Wycena aut

Sprzedaż części

Napisz do nas

7 + 6 =