Stal to właściwie stop żelaza i węgla. Tak, węgla. Choć to z reguły tylko około 2%, to jednak
nadal węgiel. Co ciekawe, im go więcej tym stal jest mocniejsza. Ale to nie jedyny składnik stali. Do jej powstania potrzebujemy jeszcze: wapień, rude, złom stalowy, wodę i powietrze.
W pierwszej kolejności w wielkich piecach, pod wpływem bardzo wysokiej temperatury praży się węgiel. Następnie dodaje się koks, rude żelaza i wapień. Koks wypala się wraz z innymi niepożądanymi substancjami. W efekcie tego procesu powstaje żużel, który później jest wykorzystywany m.in. do budowy dróg czy w budownictwie do produkcji zapraw cementowych.
Ale wróćmy do procesu powstawania stali. Płynne żelazo, transportuje się do olbrzymich zbiorników, w których umieszczony jest złom. Wpuszcza się tam chłodzoną wodą lancę, co powoduje gwałtowne buchanie milionów iskier. Przez tę samą lancę z ogromna prędkością wdmuchuje się strumień powietrza, który powoduje to, że cała ta masa miesza się, tworząc zupę gotującego się metalu. W tym momencie produkcji zachodzą silne reakcje chemiczne. Stopniowo dodaje się różne składniki stopowe tworząc produkt końcowy. Gorącą stal wylewa się do maszyn odlewniczych, gdzie następnie stal przybiera już ostateczne kształty. Walcami rozgniata się czerwoną jeszcze stal, aż przybierze ona pożądaną grubość.
Cały ten proces utwardza stal, tak by była ona zupełnie twarda.
A skąd złom, który jest zalewany przez stal w kadziach pieca? Skąd się bierze? To głównie
odpady komunalne z metalu, metalowe urządzenia i maszyny przeznaczone na złom, metalowe odpady poprodukcyjne, a także karoserie samochodowe. Tylko w roku 2021 roku z samych tylko samochodów do recyklingu i ponownej przeróbki trafiło ponad 500 tysięcy ton złomu.
Zastanawialiście się kiedyś co dalej dzieję się z odpadami? Co dzieje się np. z autem po oddaniu
do stacji demontażu pojazdu? Trafia oczywiście ro recyklingu, czy odzyskuje się z niego wszystkie dobre jeszcze części, które trafiają do dalszej odsprzedaży. Reszta pojazdu dzielona jest na kilka kategorii takich jak metale żelazne, metale nie żelazne, tworzywa sztuczne czy guma. Większość odpadów z pojazdu to oczywiście surowce wtórne, czyli takie odpady, które nadają się do recyklingu. Jednak są też odpady, które trzeba utylizować. Ale i one nawet po trafieniu do cementowni zamienią się w proszek, który później posłuży do produkcji mieszanek do wzmacniania betonu.